به فرمت فایلی که فیلم ها در آن ذخیره می شوند فرمت فیلم گفته می شود. مثل AVI، MOV، MPEG4
 
 AVI:
AVI مخفف کلمات Audio Video Interleave می باشد و در نوامبر 1992 توسط مایکروسافت عرضه شد و به دلیل انعطاف پذیری در اغلب دستگاه ها قابل استفاده است . به دلیل این که فرمت AVI قدیمی می باشد وقتی در آن از کد گذاری پیشرفته ای مانند Mpeg -4 استفاده می کنیم حجم و پرو سس کار به طور غیر ضروری افزایش می یابد . AVI ‏به معنای Audio-Video Interleave است، یعنی صدا و تصویر ‏داخل هم.‏این بافت را مایکروسافت ساخته است و از آن پشتیبانی می‌کند. ظاهرا ‏قرار بود این بافت فقط در داخل ویندوز استفاده شود، اما به هر حال با سیستم‏عامل Mac OS ‏هم سازگاری دارد.
 MOV:
Quick Time یک چارچوب برای فرمت های مولتی مدیا از طرف شرکت Apple می باشد . Quick Time می تواند شامل صوت ، فیلم ، متن ، انیمیشن های تعاملی و غیره باشد . در صورتی که از Quick Time برای تصاویر ویدئویی استفاده شود آنرا در فایلی با پسوند MOV ذخیره می کنند . برای مشاهده MOV نیاز به Quick Time Player می باشد.
Mpeg -4:
استاندارد Mpeg -4 در سال 1998 معرفی شد و کاربرد بسیاری در وب ، CD ، تلفن های تصویری ، و پخش تلویزیونی پیدا کرد . Mpeg -4 ترکیبی از استاندارد های Mpeg -1 و Mpeg -2 می باشد بعلاوه چندین قابلیت دیگر از جمله : VRML برای رندر کردن تصاویر سه بعدی ، شی گرا بودن استفاده از فرمت AAC برای صوت و غیره . بخاطر شی گرا بودن این استاندارد می توان تعیین کرد که فایل ما دارای کدام قابلیت ها باشد بنابراین تمامی فایلهای Mpeg -4 یکسان و تحت یک استاندارد نیستند از دیگر مزایای Mpeg -4 این است که می تواند رابطه ای دو جانبه با کاربر برقرار کند و با توجه به نیازهای کار خواصی را فعال یا غیر فعال کند این مزیت کاربرد بسیاری در وب و شبکه ها دارد .
 
MKV :
از واژه انگلیسی MATORASKA که از واژه روسی ماتروشکا گرفته شده است مخفف شده ماتروشکا یک اسباب بازی بچه گانه به شکل تخم مرغ هست وقتی بازش میکنید میبینید وسطش باز یک تخم مرغ دیگر هست و همینطور تا 7-8 بار در مورد فایل های MKV هم همینطور میتویند چندین صدا و چندین زیر نویس داشته باشین
3 دسته هستند :
MKV : فایل های ویدئویی
MKA : تنها کانتینر فایل های صوتی
MKS : کانتینر فایل های زیر نویس هستند

برخلاف باور خیلیا، MKV اصلا فرمت نیست و یک Container یا اگه بخوام به فارسی بگم، یک بسته هست. فایل MKV میتونه هر فرمتی رو داشته باشه. و اصلا نمیشه با استناد به پسوند MKV گفت که بهترین کیفیت رو شاهد هستیم. فرمت های مختلف، محدودیت هایی هم دارن. MKV ساخته شده تا این محدودیت ها رو از بین ببره.
 
 
 
 

Copyright 2014 © All rights Reserved. Dorbin.com