کیت لنز ارزان قیمتی که شما با خرید دوربین DSLR تان تحویل گرفتید از شهرت خوبی برخوردار نیست ولی آیا این منصفانه است؟ ممکن است که کیت لنزهای اصلی دوربین ارزان قیمت باشند و از مشخصات فوق العاده ای برخوردار نباشند اما در عین حال مزیت ها و ویژگی هایی دارند که به راحتی نادیده گرفته می شوند.


در این مقاله 8 دلیل برای نگاهی دوباره به این لنزها ارائه می کنیم.


دلیل اول: چهار فاصله کانونی کلاسیک در یک محصول


کیت لنز دوربین شما ممکن است مثل لنزهای جذابی که در بازار وجود دارند همه کاره نباشد و از امکانات آنها نیز بی بهره باشد اما با این وجود چهار فاصله کانونی کلاسیک که بیش از همه توسط عکاسان قدیمی مورد استفاده قرار می گیرند را در خود دارد.


این لنز می تواند به عنوان یک 28 میلی متری وایدانگل، 35 میلی متری نسبتاً وایدانگل مناسب برای عکاسی خیابانی و مستند و 50 میلی متری استاندارد که برای همه SLR های 35 میلی متری مناسب است، استفاده شود. و نهایتاً در انتهای رنج زوم شما فاصله کانونی عالی برای عکاسی پرتره یعنی 85 میلی متر را خواهید داشت.


کیت لنزها مانند لنزهای پرایمی که باید جداگانه بخرید حداکثر دیافراگم بالایی ندارند اما در عوض با داشتنشان چیزی شبیه یک محصول چهار در یک را خواهید داشت.


دلیل 2: سبک تر و کوچکتر


کیت لنزهای 55-18 میلی متری که با اکثر دوربین های DSLR و سیستم های کامپکت روانه بازار می شود ممکن است ارزان قیمت باشند اما سبک وزن تر هم هستند.


کیت لنز Canon 18-55mm F3.5-5.6، 70 میلی متر طول و وزنی در حدود 200 گرم دارد. در آن سو محصول حرفه ای Canon در این سطح یعنی 18-55mm F2.8، 110.6 میلی متر طول داشته و وزنش به 645 گرم می رسد.


اگر شما در تمام طول روز دوربین را روی شانه تان داشته باشید، این وزن می تواند برای گردن شما بسیار آزار دهنده باشد. نکته دیگر اینکه این وزن تعادل دوربین های DSLR که بدنه کوچکتری دارند را بسیار سخت می کند.


همین مورد در مقایسه بین Nikon 18-55mm F3.5-5.6 و مدل رده بهترش یعنی 17-55mm F2.8 نیز صدق می کند.


دلیل 3: فیلترهای ارزان تر


فیلترهای لنز حتی در عصر عکاسی دیجیتال بسیار مفید هستند اما هرچه بزرگتر باشند، گران تر می شوند.


کیت لنزهای پایه ای حلقه فیلتر کوچکتری در مقایسه با لنزهای رده بالا یا سوپر زوم که دیافراگمشان ثابت است، دارند و این فرصت را برای شما فراهم می کنند تا هزینه صرفه جویی شده را در جایی دیگر صرف کنید.


یک فیلتر حلقه ای پولارایز کننده از نوع Hoya Pro1 برای کیت لنزهای کوچک قیمتی معادل 58 دلار دارد در حالی که برای لنزهای حرفه ای با همان رنج زوم 100 دلار هزینه خواهد داشت.


البته در اینجا باید به این نکته هم اشاره شود که استفاده از فیلتر روی کیت لنزهای اولیه به دلیل چرخش المان های جلوی لنز در هنگام فوکوس، اندکی دشوار است. ممکن است شما برای خرید فیلتر کمتر هزینه کنید اما استفاده از فیلترهایی که نیاز به تنظیم در زاویه ای خاص دارند، مشکل تر خواهد بود.


دلیل 4: تونایی فوکوس در فاصله نزدیک



کیت لنزها طوری طراحی شده اند که تاحد امکان کارایی بالایی داشته باشند و ممکن است برای استفاده های خاصی که فکرشان را نمی کرده اید بسیار کاربردی باشند مانند توانایی فوکوس در فاصله نزدیک.


کیت لنزهای اولیه دوربین های Canon و Nikon که در بالا به آنها اشاره کردیم، در مقایسه با نمونه های حرفه شان از توانایی فوکوس در فاصله نزدیک بسیار بهتری برخوردار هستند.


Nikon 18-55mm F3.5-5.6 دارای حداقل فاصله فوکوس 28 سانتی متری است که این فاصله برای Canon 18-55mm F3.5-5.6 به 25 سانتی متر می رسد. حداقل فاصله فوکوس با زوم بیشتر تغییری نمی کند بنابراین باید از این ترفند استفاده کنید که تا جای ممکن بزرگ نمایی را بالا ببرید و از این طریق سوژه در نمای بسته بسیار بزرگتر به نظر خواهد رسید.


هیچ کدام از این کیت لنزها به شما توانایی عکاسی ماکرو را نمی دهند اما قادر هستند تا فریم را با سوژه هایی که به طرز قافلگیر کننده ای کوچک هستند، پر کنند.


دلیل 5: شما یاد میگرید که به چه چیزی نیاز دارید


به عنوان یک راهنما همیشه در نظر داشته باشید که بهتر است لنزی را بخرید که می دانید به آن نیاز دارید و نه لنزی که فکر می کنید به آن نیاز پیدا خواهید کرد.


به همین دلیل عاقلانه است که با کیت لنزهای پایه ای کارتان را شروع کنید و یادبگیرید که آنها از عهده چه کارهایی برمی آیند و از چه عاجز هستند. ممکن است شما در حین کار با این کیت لنزها بفهمید که به جای یک کیت لنز حرفه ای رده بالا به یک سوپر واید انگل یا تله فوتو نیاز دارید.


دلیل 6: قیمت پایین به معنی تکنولوژی عقب افتاده نیست


گول قیمت پایین کیت لنزهای اولیه را نخورید! دلیل اصلی قیمت پایین آنها تولید انبوهشان است و در طرف مقابل دلیل اصلی قیمت بالای لنزهای حرفه ای تقاضا و از همین رو تولید کم شان است.


و این پیش فرض را نداشته باشید که قیمت پایین کیت لنزها به دلیل تکنولوژی قدیمی شان است.


این رده لنزها جایی هستند که تولید کننده ها آخرین و بهترین ابتکاراتشان را به کار می برند مانند موتور فوکوس اتوماتیک STM در کیت لنزهای Canon که امکان فوکوس نرم تر و کم صدا تر هنگام فیلم برداری را فراهم می آورند یا برخورداری از آخرین شیوه طراحی انقباضی برای وزن و حجم کمتر.


دلیل 7: شما می توانید هزینه صرفه جویی شده را در جایی دیگری استفاده کنید


با وفادار ماندن به کیت لنز اولیه شما می توانید هزینه صرفه جویی شده را صرف خرید لوازم جانبی ای کنید که فعالیت عکاسی تان را در راه های زیادی توسعه می دهد.


برای مثال یک سه پایه می تواند قابلیت های عکاسی شما را در شرایط گوناگونی توسعه داده و بهبود بخشد و یا یک فلش به شما این امکان را می دهد تا افکت های نوری ای ایجاد کنید که دستیابی به آنها با نور محیطی امکان پذیر نیست.


خرید نرم افزار مناسب می تواند کیفیت تصاویری که می گیرید ارتقا داده و باعث شکوفایی ایده های خلاقانه تان شود. برای مثال DxO Optics Pro می تواند انکسار لنز، انحراف رنگ و سایه دار شدن گوشه های تصویر را اصلاح کرده و باعث شود عملکرد کیت لنز اولیه شما در حد یک لنز حرفه ای بهبود یابد یا از سوی دیگر Google Nik Collection مجموعه نامحدودی از افکت ها و ایده های تصویری را در اختیار شما قرار می دهد.


پولی که شما با وفاداری به کیت لنز پایه ای DSLR تان صرفه جویی می کنید می تواند برای خرید 2 یا همه پیشنهاد های بالا به کار رود.


دلیل 8: بزرگتر همیشه بهتر نیست


کیت لنزهای ارزان ممکن است رنج زوم محدودی داشته باشند اما لنزهایی با رنج زوم گسترده تر ممکن است مزیت هایی که انتظارشان را دارید به شما ندهند.


یک لنز سوپر زوم قادر است انعطاف پذیری عکاسی تان را افزایش دهد اما رسیدن به چنین انعطاف پذیری هزینه هایی نیز خواهد داشت که باید دید توجیح پذیر هستند یا نه. برای مثال کیفیت قطعات نوری به کار رفته در چنین لنزهایی معمولاً بسیار خوب نیست و به همین دلیل شاهد انحراف نور و از دست رفتن شفافیت تصویر در حداکثر زوم هستیم. افزایش رنج زوم به معنی پیچیده تر شدن تکنولوژی ساخت، از دست رفتن بعضی قابلیت ها و وزن بیشتر است.


با خرید یک لنز تله شما باید درطول روز وزن بسیار بیشتری را به همراه خود جابه جا کنید با این پیش فرض که افزایش رنج فاصله کانونی ممکن است در موقعیت های خاصی به کارتان بیاید. راه حل دیگری هم وجود دارد. کیت لنز اولیه دوربینتان که بزرگنمایی 3x دارد را کنار نگذارید و یک لنز تله فوتو ارزان قیمت تهیه کنید. به این طریق می توانید لنز تله را در خانه (یا کیف) داشته باشید و فقط در مواقع لازم از آن استفاده کنید.

  • 1 Digital Cameras
    2 Digital Cameras
    3 Digital Cameras
    4 Digital Cameras
    5 Digital Cameras
  • 6 Digital Cameras
    7 Digital Cameras
    8 Digital Cameras
    9 Digital Cameras
    10 Digital Cameras
  • 11 Digital Cameras
    12 Digital Cameras
    13 Digital Cameras
    14 Digital Cameras
    15 Digital Cameras
    25 Digital Cameras

Copyright 2014 © All rights Reserved. Dorbin.com