1. روی بدنه لنزم سویئچ AF/MF وجود دارد. دوربینم هم دارای سوئیچ AF/MF است. آیا هردو این ها یک کار انجام می دهند؟


بله. هردو برای انتخاب فوکوس اتوماتیک (AF) یا فوکوس دستی (MF) به کار می روند. اگر برای شما راحت تر است که سوئیچ روی دوربین دائماً روی AF قرار گرفته باشد، همین کار را روی لنز هم انجام دهید.


بعضی لنزها به شما اجازه می دهند هنگامی که در حالت فوکوس اتوماتیک هستید، به صورت دستی هم فوکوس را تنظیم کنید اما برای فوکوس دستی روی اکثر لنزها باید ابتدا سوئیچ را در حالت MF قرار داد تا موتو فوکوس از دور خارج شود. در غیر اینصورت به لنز آسیب می رسد.




  1. فوکوس دستی به چه کار می آید؟


در بعضی شرایط ممکن است سیستم فوکوس اتوماتیک برای قفل کردن فوکوس روی یک سوژه به تقلا بیافتد. در این شرایط بهتر است خودتان وارد عمل شوید و کنترل را در دست بگیرید.


برای بعضی از انواع عکاسی مانند هنگامی که عکس هایی با نمای فوق بسته می گیرید یا هنگامی که لازم است روی یک فاصله مشخص پیش فوکوس انجام دهید، فوکوس اتوماتیک دقیق تر عمل می کند. بعضی لنزها دارای مقیاس فاصله هستند که این کار را آسان تر می کند.


نکته این است که هنگامی که شما به صورت دستی فوکوس را تنظیم کنید، دیگر خود دوربین آنرا تغییر نمی دهد و این زمانی که از لنزی بدون مکانیزم فوکوس داخلی استفاده می کنید، مفید است.



  1. فوکوس داخلی چیست؟


لنزهای دارای این مکانیزم هستند، هنگامی که فوکوس درحال اتفاق افتادن است نمی چرخند و تغییر طول پیدا نمی کنند. این یعنی فیلترهای چسبیده به لنزهم حرکتی نمی کنند و به این ترتیب تاثیر فیلتری مانند پولارایز کننده باقی می ماند.


برای لنزهایی که فاقد این مکانیزم هستند باید ابتدا فوکوس کرده و از اینکه لنز درحالت MF قرار دارد مطمئن شد و سپس فیلتر را تنظیم کرد.



  1. چرا تصویر هنگامی که زوم می کنم دیگر شفاف نیست؟


اکثر لنزهای مجهز به فوکوس اتوماتیک جزو دسته "با فاصله کانونی متغییر" (Varifocal) قرار می گیرند. فوکوس در لنزهای این دسته با زوم کردن تغییر می کند.در این حالت بهتر است هنگامی از فوکوس اتوماتیک استفاده کنید که قبلاً زوم لازم را انجام داده اید.


در غیر این صورت باید مکانیزم "فوکوس اتوماتیک دائمی" را فعال کنید تا با زوم کردن این مکانیزم وارد عمل شده و تصویری شفاف از سوژه ثبت کند.



  1. چگونه می توانم تصاویری شفاف تر بگریم؟


لنزهای حرفه ای برای اینکه بتوانند نور بیشتری به حسگر برسانند در کنار به کار گیری از المان ها شیشه ای با کیفیت و عناصری که وضیفه تصحیح خطا را دارند، از دیافراگم های بزرگ نیز استفاده می کنند.


این دو ویژگی باعث می شوند که لنزهای حرفه ای نسبت به کیت لنزها یا لنزهای ارزان قیمت، تصاویر شفاف تری ثبت کنند. با این وجود اگر به درستی از لنز استفاده نکنید حتی لنزهای پرایم گران قیمت و بسیار شفاف هم تصاویری با شفافیت کم ثبت می کنند.


برای گرفتن تصاویری شفاف هنگامی که از سه پایه استفاده نمی کنید، همیشه این دو نکته را به خاطر بسپرید: تا جایی که امکان دارد لنز را ثابت نگاه داشته و مطمئن شوید سرعت شاتر از معادل فاصله کانونی بالاتر است.


برای مثال هنگامی که از لنز 50 میلی متری روی دوربینی فول فریم استفاده می کنید، سرعت شاتر را پایین تر از 50/1 ثانیه تنظیم نکنید. اگر سطح نور پایین باشد، شما باید از دیافراگم بازتر و یا حساسیت ISO بیشتر استفاده کنید.


در حقیقیت بهبودهایی که هم اکنون به واسطه تولید کنندگان در کارایی عکاسی با مقادیر ISO بالا به وجود آمده، هنگامی که در کنار تکنولوژی تثبیت تصویر قرار می گیرد باعث می شوند تا اکثر نگرانی های افرادی که برای عکاسی از چهار پایه استفاده نمی کنند، رفع شود.



  1. سیستم تثبیت تصویر چیست؟


دو نوع تثبیت تصویر وجود دارد. Canon، Nikon و Tamron از لنزهایی که به این سیستم مجهز شده اند استفاده می کنند درحالی که Panasonic، Sony، Olympus و Pentax دوربین هایشان را به این قابلیت مجهز کرده اند.


هر دو سیستم یک هدف دارند و آن کشف لرزش و مقابله با آن توسط جابه جایی المان نوری (در لنز) یا حسگر (در دوربین) است. مزیت اصلی تثبیت تصویر به واسطه جابه جا کردن حسگر این است که هنگام استفاده از همه نوع لنز فعال است حتی لنزهای قدیمی که تنها فوکوس دستی دارند.


لنزهایی از Canon که به سیستم تثبیت تصویر مجهز شده اند عبارت IS (Image Stabilizer) را در نامشان دارند و مدل های ساخت Nikon هم عبارت VR (Vibration Reduction) در انتهای نامشان می آید. این لنزها به نسبت سایر لنزها که به این قابلیت مجهز نشده اند قیمت بیشتری دارند.


در زیر نمایه داخلی دو لنز کانن را میبینید به محل قرار گیری سیستم تثبیت تصویر دقت کنید:





  1. از کجا بدانم سیستم تثبیت تصویر فعال است؟


بیشتر لنزهایی که به قابلیت تثبیت تصویر مجهز شده اند دارای سوئیچی برای روشن یا خاموش کردن این قابلیت روی بدنه لنز هستند. با روشن بودن این سیستم، هنگامی که دکمه شاتر را فشار می دهید، صدای لرزش خفیفی از داخلی بدنه به گوش می رسد و این یعنی قابلیت تثبیت تصویر هم اکنون فعال است. گاهی صدای سیستم تثبیت تصویر هنگام فیلم برداری توسط میکروفون ها ثبت می شود. همچنین با فعال شدن این سیستم هنگامی که قاب تصویر را از داخل پنجره Live view مشاهده می کنید، خواهید دید که تصویر با هر بار تغییر منظره اندکی لرزیده و سپس ثابت می شود.


انرژی مورد نیاز سیستم تثبیت تصویر از باتری تامین می شود و بنابراین هنگامی که سیستم فعال است عمر باتری کمتر خواهد بود. اگر شما همواره با سه پایه کار می کنید، بهتر است سیستم تثبیت تصویر خاموش باشد تا سعی در کشف لرزش هایی که وجود ندارند نکند و تصاویر محو نشوند. اگر هم دوربین را برای داخل فریم نگاه داشتن سوژه متحرک حرکت می دهید، باز هم بهتر است این سیستم خاموش باشد زیرا در غیر اینصورت ممکن است با تلاش برای کشف حرکتی که شما از عمد آنرا انجام می دهید، به ضرر شما کار کند.


بعضی لنزهای تله فوتوی مجهز به تثبیت تصویر دارای سوئیچ فعال سازی هستند که سه حالته است. خاموش، حالت اول (Mode 1) که برای تثبیت تصویر معمولی است و حالت دوم (Mode 2) که دارای تنظیمات مربوط زمانی است که قصد حرکت دوربین را دارید. در حالت دوم سیستم تثبیت تصویر تنها لرزش هایی که در یک جهت (عمودی یا افقی) اتفاق می افتند را خنثی می کند.


بعضی سیستم های تثبیت تصویر می توانند به صورت خودکار بفهمند که آیا شما دوربین را عمداً در جهت خاصی حرکت می دهید یا خیر و با توجه به آن تغییرات لازم را اعمال کنند.


تنظیمات سیستم تثبیت تصویر در لنزهای مختلف متفاوت است و به همین دلیل برای اطلاع از جزئیات دقیق و دستیابی به تنظیمات بهینه باید به دفترچه راهنمای لنز یا دوربین مراجعه کنید.


 

  • 1 Digital Cameras
    2 Digital Cameras
    3 Digital Cameras
    4 Digital Cameras
    5 Digital Cameras
  • 6 Digital Cameras
    7 Digital Cameras
    8 Digital Cameras
    9 Digital Cameras
    10 Digital Cameras
  • 11 Digital Cameras
    12 Digital Cameras
    13 Digital Cameras
    14 Digital Cameras
    15 Digital Cameras
    25 Digital Cameras

Copyright 2014 © All rights Reserved. Dorbin.com