اشتباه 1: سه پایه شل و ول


بسیاری از عکاس ها هنگامی که اولین دوربین حرفه ای شان را به همراه لنز می خرند، با کمبود پول مواجه می شوند. به همین دلیل طبیعی است که هنگام خرید سه پایه به دنبال مدل های ارزان قیمت باشند. متاسفانه بسیاری از سه پایه های ارزان قیمت استحکام و پایداری لازم برای ثابت نگاه داشتن یک دوربین DSLR را ندارند.


به جای اینکه برای خرید یک سه پایه شل و ول عجله کنید و پس از مدتی با وزش اندکی باد متوجه شوید که سه پایه تان استحکام لازم را ندارد، بهتر است مدت بیشتری را صرف پس انداز کرده و به یکباره محصولی مناسب بخرید.


قبل از خرید به دقت راجع به اینکه از سه پایه چگونه استفاده خواهید کرد و مفید ترین نوعش به دقت فکر کنید. اگر قصد عکاسی از مناظر را دارید و برای هر بار عکاسی احتمالاً باید مسیری طولانی را پیاده طی کنید، بهتر است سراغ سه پایه ای ارزان و سبک بروید هرچند اگر بخواهید سه پایه ای با استحکام بخرید که وزن کمی هم داشته باشد، باید پول بیشتری پرداخت کنید.


 


اشتباه 2: نیاوردن سه پایه برای گرفتن عکس



          اینکه عامدانه سه پایه ای را که با حجم و وزنش سرعت حرکت شما را پایین آورده و خسته تان می کند جا بگارید، وسوسه کننده است. اما اگر قصد گرفتن بهترین عکس های ممکن و استفاده از حداکثر پتانسیل دوربینتان را دارید، بهتر است تجدید نظر کنید.


هنگام کار با دوربین هایی مانند Nikon D800 و D800E که مگاپیکسل بالایی دارند، بهتر است برای نهایت استفاده آنها را ثابت کرده و تنظیمات مربوط به قفل کردن آینه و تاخیر نوردهی را برای زمانی که قصد به کارگیری سرعت شاتری بیشتر از 125/1 ثانیه دارید را فعال کنید.


اگر واقعاً از به همراه آوردن سه پایه نفرت دارید، احتمالاً وقتش رسیده تا روی خرید مدلی که حمل و نقلش آسان تر است، سرمایه گذاری کنید. یا شاید بهتر است به کیف یا بندی که حمل سه پایه را آسان تر می کند فکر کنید.


اشتباه 3: تغییر طول میله وسط سه پایه



اکثر سه پایه ها دارای میله ای در وسط هستند که اجازه می دهد بدون اینکه در طول پایه ها تغییری ایجاد کنید، ارتفاع سه پایه را به دلخواهتان تنظیم کنید ولی مشکل این است که در این حالت اگر سه پایه را بیش از اندازه بلند کنید، از پایداری اش بسیار کاسته می شود و باید دقت بیشتری را چاشنی کار کنید.


تا جایی که ممکن است برای تنظیم طول سه پایه از پایه ها استفاده کنید و استفاده از میله وسط را برای زمانی کنار بگذارید که پایه ها در حداکثر طول قرار دارند.


اشتباه 4: بلند کردن قسمت های پایینی در مرحله اول



به دلیل اینکه قسمت هایی پایینی سه پایه های تاشو داخل قسمت های بالایی می روند، باریک تر هستند. این یعنی پایداری شان هم کمتر است و بنابراین بهتر است هنگام کار با سه پایه قسمت های بالایی که قطور تر هستند استفاده شوند تا از حداکثر پایداری بهره مند شوید.


 


اشتباه 5: تراز نکردن شانه ها



برای بسیاری از سه پایه ها در داخل شانه هایشان سطح سنج تعبیه شده که به شما اجازه می دهد ببینید که آیا پایه ها برای سر سه پایه سطحی صاف می سازند یا نه. بسیاری از سه پایه ها نیز در سرشان دارای این سطح سنج هستند. بهترین روش این است که با استفاده از تنظیم پایه ها شانه را تراز کنید.


مهمترین دلیل برای این کار اطمینان یافتن از تراز بودن دقیق سه پایه است. اگر سر سه پایه به درستی تنظیم نشود ممکن است با وزن بادی شدید یا هنگام عوض کردن لنز، دوربین تعادلش به هم خورده و روی زمین بیافتد.


مشکل دیگری که در هنگام تراز کردن سه پایه با استفاده از سرش و نه پایه ها به وجود می آید این است که ممکن است هنگامی که دوربین را در یک جهت حرکت می دهید متوجه شوید به درستی تراز نشده. این اتفاق به ویژه هنگامی می افتد که با حرکت دوربین قصد تعقیب سوژه ای متحرک را دارید.


 


اشتباه 6: این ور و آن ور بردن دوربین در حالی که روی سه پایه قرار دارد



احتمالاً دیده اید که عکاسان زیادی در حالی که دوربین روی سه پایه بلندشان جا خوش کرده، به این طرف و آن طرف می روند. این کار خطرات زیادی دارد. به عنوان مثال تغییر دادن زاویه می تواند باعث شل شدن سر سه پایه شود و هنگامی که شما از کنار دیواری می گذرید، دوربین به دیوار خورده و صدمه ببیند. و همیشه ممکن است در لحظاتی در تخمین طول سه پایه اشتباه کنید و دوربینتان را به درخت کناری، دیوار یا عکاس دیگری که با شما است بکوبید. صفحه بالایی بسیاری از سه پایه به راحتی قابل جدا شدن است و اینکه هربار که قصد جابه جایی دارید، دوربین را از آن جداکنید تنها چند ثانیه زمان می برد.


اشتباه 7: سنگین نکردن سه پایه



حتی سه پایه های سنگین و مستحکم نیز برای ثابت نگاه داشتن دوربین در روزهای پر باد با مشکل مواجه می شوند به ویژه هنگامی که لنز هم روی دوربین قرار گرفته باشد.


برای حل این مشکل می توانید مانند شکل بالا مقداری وزن به میله وسط سه پایه آویزان کنید. این وزنه می تواند کیف دوربین یا وسایل جانبی همراهتان را شامل شود.


سعی کنید طول این وزنه را طوری تعیین کنید که به زمین برسد تا هنگام وزن باد با این طرف و آن طرف رفتن تعادل سه پایه را به هم نزند.


 


اشتباه 8: قرار دادن سه پایه روی شن خیس



برای کسب بهترین نتیجه سه پایه باید روی زمینی سفت قرار گرفته باشد تا هنگام نوردهی وارد زمین نشود. این مساله زمانی که در ساحل عکاسی می کنید می تواند مشکل ساز باشد به ویژه اگر موج هم به ساحل بزند زیرا از قبل مشخص نیست که چقدر از سه پایه زیر آب می رود.


در بهترین حالت این مساله می تواند باعث ثبت عکس هایی تار شود و در بدترین حالت ممکن است دوربین به زمین بیافتد. اگر امکانش وجود دارد سعی کنید که از روی صخره ها عکس بگیرید و از لنزی تله استفاده کنید.


بسیاری از عکاس ها نیز قبل از شروع به عکاسی سه پایه را تاجای ممکن در ماسه ها فرو می کنند تا استحکام بیشتری پیدا کند. بعضی تولید کننده ها نیز کفشک هایی برای سه پایه می سازند تا به توزیع وزنش در سطوح نرم کمک کند.

  • 1 Digital Cameras
    2 Digital Cameras
    3 Digital Cameras
    4 Digital Cameras
    5 Digital Cameras
  • 6 Digital Cameras
    7 Digital Cameras
    8 Digital Cameras
    9 Digital Cameras
    10 Digital Cameras
  • 11 Digital Cameras
    12 Digital Cameras
    13 Digital Cameras
    14 Digital Cameras
    15 Digital Cameras
    25 Digital Cameras

Copyright 2014 © All rights Reserved. Dorbin.com