در طول روز هیچ زمانی بهتر از ساعات طلایی برای عکاسی نیست. در این بررسی نکته هایی مانند نحوه تنظیم نوردهی هنگام تابش نور شدید برای استفاده هرچه بهتر از چنین زمان هایی ارائه می شود.



زمانی که از آن با عنوان طلایی یاد می شود، همان بازه زمانی کوتاهی بعد از طلوع آفتاب است که زمین با نور خورشید در حال گرم شدن است. در این بازه زمانی کوتاه خبری از تونالیته رنگ سرد که در میان روز وجود دارد، نیست و در عوض مناظر با سایه هایی از نارنجی و طلایی پوشیده شده اند. تصاویر گرفته شده در ساعت طلایی به خاطر غنی بودن از تونالیته گرم برای عکاسان بسیار جذاب تر هستند. متاسفانه در همه روزها شاهد چنین شرایطی نیستیم و بنابراین شما باید آماده باشید تا بهترین استفاده را ببرید.


شکی نیست که عکاسی در ساعت طلایی باعث می شود عکس های منظره ای که می گیرید بهبود یافته و تا مرز خیره کننده بودن، پیش روند. اما این شرایط نوری فوق العاده دوام چندانی ندارد و معمولاً کمتر از یک ساعت طول می کشد. بنابراین قانون طلایی ساعت طلایی، آماده بودن شماست. شما باید از قبل در مکان باشید و برای زمانی که نور مناسب ظهور کرد، آماده شوید.


اگر قصد شکار مناظر فوق العاده در چنین نوری را دارید احتمالاً وقتی که از خانه بیرون می زنید هوا هنوز تاریک است و به همین دلیل برای یافتن محل مناسب دید کافی ندارید. همچنین باید منظره مورد نظر را در ذهن خود زیر نور خورشید متصویر شوید. همه این موارد نیاز به برنامه ریزی دارد که بهترین استفاده را از این زمان مناسب ببرید.


در مقابل، عکاسی در ساعات پایانی روز به این معنی است که شما فرصت کافی برای قاب بندی منظره مورد نظرتان را خواهید داشت و پس از آن باید منتظر شوید تا خورشید در آسمان پایین بیاید. تصاویری که در این زمان گرفته می شوند تا حدی از مزیت ساعت طلایی بهره مند هستند اما در مقایسه باید گفت که اندکی ناملایم تر بوده و زیبایی تصاویر گرفته شده در ابتدای صبح را ندارند. در هر صورت خورشیدی که در افق قرار گرفته نه تنها به عکس های شما گرما می بخشد بلکه با سایه های بیشتری نیز سروکار دارید که باعث می شوند منظره شما شکل و فرم خاصی پیدا کند.


برنامه ریزی عکاسی بیرون از منزل برای ساعت طلایی



هرچند که می توان از قبل برنامه مشخصی نداشت و از منظره ای دلخواه در طول این زمان عکاسی کرد اما بهتر است جایی را انتخاب کنید که از قبل آنرا دیده و با آن آشنایی دارید. داشتن اطلاعات کافی نسبت به مکان های مناسب برای مستقر شدن کمک بزرگی است و به شما کمک می کند تا مطمئن شوید در بهترین مکان و در بهترین نور در حال انتظار هستید. هنگامی که خورشید بالا می آید، شما باید به سرعت وارد عمل شوید و برای اطمینان از کیفیت عکس هایی که می گیرید موقعیت ها متفاوت را امتحان کنید.


موفقیت از قبل تضمین شده نیست و ممکن است این نور جادویی با از راه رسیدن یک ابر خراب شود اما تلاش خود را قطع نکنید. اگر زمان و مکان را به درستی انتخاب کرده باشید احتمال اینکه چند عکس فوق العاده خلق کنید، زیاد است.


چگونه به عکس های منظره ای که می گیرید گرما و عمق ببخشید



قاب بندی مناسب یکی از مهمترین نکات است. مکان خورشید در عکس هایتان را از قبل بدانید و طوری تصویر را قاب بندی کنید که خورشید منظره مورد نظرتان را به خوبی روشن کند. از فیلتر هایی مانند ND grads برای بالاین نوردهی یا polarizer برای کاهش انعکاس های ناخواسته استفاده کنید.


با انتخاب حالت نوردهی دستی یا اولویت دیافراگم، تنظیم مناسب را اعمال کنید. f/16 برای ثبت حداکثر عمق میدان مناسب است. با گرفتن یک عکس و کنترل هیستوگرام تنظیمات را در صورت نیاز تغییر دهید. با بالا آمدن خورشید عکس های بسیاری بگیرید تا بهترین نورپردازی ممکن ثبت شود.


چطور از پس آسمان روشن و بالانس نوردهی بربیایید



در نور طلایی ضعیفی که در ابتدا یا انتهای روز وجود دارد، عکاسی از هر جهتی ممکن است حتی در حالتی که خورشید رو به روی شما قرار دارد. این وضعیت می تواند برای نوردهی مشکل ایجاد کند زیرا دوربین قادر به ثبت چنین تونالیته شدیدی نیست.


یکی از راه ها برای تلطیف نوردهی به شکلی که هم آسمان و همین زمین آنطور که چشم می بیند ثبت شوند، استفاده از فیلتر خنثی مدرج (graduated neutral-density) است. این فیلترها که به صورت خلاصله ND grad نامیده می شوند نور تابیده شده از قسمت بالایی فیلتر را کاهش می دهند در حالی که قسمت پایینی بدون تغییر باقی می ماند.


این یعنی با قرار دادن فیلتر نوری که از قسمت آسمان منظره به حسگر می رسد کاهش یافته در حالی که نوردهی زمین منظره بی تغییر باقی می ماند. تصویر نهایی به خوبی بالانس شده و جزئیات خوبی از زمین و آسمان را به نمایش می گذارد.


توصیه های نهایی برای ثبت ساعت طلایی



خورشید را پیدا کنید


از نرم افزارهایی مانند Photographer’s Ephemeris برای پیدا کردن دقیق موقعیت خورشید استفاده کنید. این موقعیت یابی به شما کمک می کند در صبح زود که مشخص کردن دقیق مکان خورشید سخت تر است، مشکل کمتری داشته باشید.


مراقب سایه تان باشید


هنگامی که خورشید در افق قرار دارد، باید مراقب سایه تان باشید تا در تصویر نباشد و به همین دلیل مکان یابی مناسب اهمیت بالایی دارد. اگر هنگام گرفتن عکس مکان ایستادنتان را به درستی انتخاب کرده باشید با خلق سایه و نور مناسب حس عمق را به خوبی به بیننده القا می کنید.


بالاتر بروید


اگر از مناظری دارای پستی و بلندی قصد عکاسی دارید، ممکن است در دره ها در این ساعت از روز سایه شدیدی حکم فرما باشد. چنین سایه ای با نور گرم همخوانی ندارد و بنابراین بهتر است برای قرار گرفتن در شرایط نوری مناسب به نواحی که ارتفاع بیشتری دارند بروید.


White balance را به درستی تنظیم کنید


هنگامی که از white balance اتوماتیک استفاده می کنید، ممکن است برای مقابله با تونالیته نور گرم دوربین از دمای رنگ پایین تری استفاده کند و تصویر نهایی خنثی به نظر برسد. برای مقابله با چنین حالتی بهتر است در قالب raw عکس بگیرید تا بعداً در مراحل پس پردازش تصویر را به نحو دلخواه تنظیم کنید.

  • 1 Digital Cameras
    2 Digital Cameras
    3 Digital Cameras
    4 Digital Cameras
    5 Digital Cameras
  • 6 Digital Cameras
    7 Digital Cameras
    8 Digital Cameras
    9 Digital Cameras
    10 Digital Cameras
  • 11 Digital Cameras
    12 Digital Cameras
    13 Digital Cameras
    14 Digital Cameras
    15 Digital Cameras
    25 Digital Cameras

Copyright 2014 © All rights Reserved. Dorbin.com