ایده هایی برای پرتره کلاسیک از یک نفر
دوربین آماده است، سوژه را پیدا کرده اید و مکان مناسب هم انتخاب شده اما برای گرفتن یک پرتره راه های متفاوتی وجود دارد که همین باعث می شود شروع کار احتمالاً کمی سخت باشد.
ابتدا تصمیم بگیرید که آیا می خواهید یک پرتره تمام قد، سر و شانه و یا فقط صورت بگیرید.
اگر تصمیم به گرفتن یک پرتره تمام قد دارید، احتمالاً می خواهید سوژه را در محیط اطرافش نشان دهید و به همین دلیل اندکی وقت صرف انتخاب قاب تصویر مناسب کنید.
در پرتره های سر و شان احتمالاً پس زمینه اهمیتی ندارد زیرا معمولاً خارج از فوکوس است. به همین دلیل سعی کنید پس زمینه یا خنثی باشد و یا در آن تونالیته کنتراست دار با سوژه وجود داشته باشد.
همچنین راجع به این تصمیم بگیرید که آیا می خواهید سوژه مستقیماً به دوربین نگاه کند که در این صورت بیننده به صورت مستقیم با آن ارتباط برقرار خواهد کرد و یا سوژه به جایی دیگر خیره شود که در این حالت تصویری خلاقانه تر خلق خواهید کرد.
در نهایت زاویه صورت سوژه را هم در نظر بگیرید. تصاویری که در آنها صورت سوژه مستقیماً به دوربین نگاه می کند خوبند اما بهتر است از سوژه بخواهید اندکی صورتش را مایل بگیرید.
ایده هایی برای گرفتن پرتره از مردان و زنان


 



محبوب ترین تصاویر پرتره از اشخاص مختلف در محیطی کنترل شده و با نوردهی مناسب برای نشان دادن بهترین خصوصیاتشان، گرفته می شوند. همه علاقه مند هستند که در عکس های پرتره شان به بهترین شکل به نظر برسند و وظیفه شما به عنوان یک عکاس این است که وسایل اتفاق افتادن چنین حالتی را فراهم کنید. البته این بیشتری تصویری است که سوژه در ذهنش از شما به عنوان عکاس دارد و ممکن است شما ایده دیگری داشته باشید.
عکاسی پرتره تنها به این خلاصه نمی شود که سوژه در بهترین حالتش ثبت شود بلکه باید شخصیت، زندگی و محیط اطراف سوژه نیز در عکس به نحوی منعکس شود. شما به عنوان عکاس باید سعی در روایت چیزی فرای یک تصویر داشته باشید.
به عنوان عکاس شما روی مرز باریکی بین واقعیت و تملق غیر واقعی گام برمی دارید. اینکه چطوری این دو دنیا را با هم ترکیب کنید به شما باز می گردد. این را در ذهن داشته باشید که بسیاری افراد هرگز از عکس هایی که از آنها می گیرید راضی نخواهند بود ولی آنها عکاس نیستند تا بتوانند به خوبی راجع به یک عکس قضاوت کنند.
نهایتاً بهترین راهنمای شما در کنار دوستان، خانواده و بینندگان بی طرف، غریزه تان است. هنگام عکاسی از سوژه تان در تمام حالت های دلخواهش عکس بگیرید اما چندین عکس هم به دلخواه خودتان بگیرید تا آنها را بعداً با سایر عکس های گرفته شده مقایسه کنید. نورپردازی، ژست ها و قاب بندی با توجه به اینکه سوژه مرد یا زن است متفاوت می باشد. اکثر افراد ترجیح می دهند عکس هایی که از سوژه های مونث گرفته می شود نورپردازی ملایم و تونالیته نرمی داشته باشد.
مسلماً شما این ویژگی ها را با استفاده از فلش روی دوربین نمی توانید به دست بیاورید زیرا فلش های داخلی نور مناسبی برای این شرایط تولید نمی کنند. شما می توانید با سرمایه گذاری روی استودیویی خانگی به این هدف برسید یا از یک سه پایه در نور مناسب استفاده کنید.
سعی کنید از زاویه ای از سوژه عکس بگیرید که در آن به بهترین شکل به نظر می رسد. صورت هیچ انسانی کاملاً قرینه نیست و اگر از کسانی که دائماً از آنها عکس گرفته می شود سوال کنید به شما خواهند گفت که از کدام زاویه بهتر به نظر می رسند.
پرتره ها را می توانید در فضاهای بسته یا باز بگیرید. فضای بسته این مزیت را دارد که به شما کنترل بیشتری روی شرایط می دهد اما در محیط بیرون این کنترل را ندارید و در عوض نور مناسب است.
نکته آخر اینکه به پس زمینه توجه داشته باشید. پس زمینه باید در عکس نقش مکمل سوژه داشته باشد و نه اینکه حواس بیننده را پرت کند. برای اطمینان از اتفاق نیافتادن چنین حالتی می توانید از یک دیوار ساده به عنوان پس زمینه استفاده کنید.
ایده هایی برای نورپردازی سوژه های مرد


 



می توان از همان نورپردازی ای که برای سوژهای مرد استفاده می شود، برای سوژه های زن هم استفاده کرد اما اکثر مردها ترجیح می دهند از نورپردازی ضمخت تر و واقعی تری استفاده شود. اگر فرصت داشتید به تصاویری که Karsh از Winston Churchill یو George Bernard Shaw گرفته نگاهی بیاندازید.
درست است که نورپردازی واقع گرایانه برای عکس های سیاه و سفید مناسب تر است اما واقعیت این است که مردان چندان هم نگران چین و چروک های صورتشان نیستند و می خواهند قوی تر، مقاوم تر و با شخصیت تر نشان داده شوند. برای رسیدن به چنین هدفی می توانید از نورپردازی قویتر و جهت دار استفاده کنید.
در پرتره های زنانه تمرکز روی زیبایی است و در پرتره های مردانه روی شخصیت.

ایده هایی برای گرفتن پرتره از سوژه های مسن تر


 



همه ما می دانیم که زیبایی منشاء ای درونی دارد اما متاسفانه دوربین همیشه لحظه ها را اینگونه ثبت نمی کند. ما مردم اطرافمان را در قالب موجوداتی زنده، متحرک و سه بعدی می بینیم درحالی که دوربین تصویری مسطح و بی حرکت ثبت می کند. در اینجا نکته هایی برای گرفتن عکس از اشخاص مهم زندگی تان بیان می کنیم.
اگر شما و سوژه تان نگران چین و چروک ها هستید، نورپردازی ملایم مناسب است. نور پردازی از جلو یا کناره ها بسیار مناسب است اما نور قوی از اطراف به هیچ وجه توصیه نمی شود. اگر دیوار سفیدی در اطراف وجود دارد از سوژه بخواهید به آن تکیه دهد چون دیوار نور ملایم زیادی از خود منعکس می کند.
رنگ نور در تصویر نهایی نقش دارد. نور پردازی با پس مایه ای آبی می تواند جوش های صورت را برجسته تر نشان دهد درحالی که نورپردازی با تونالیته گرم به مخفی کردن آنها کمک می کند. برای بینی های بزرگ سعی کنید در نور ملایم و اندکی از پایین عکس بگیرید تا مرز بینی و تونالیته صورت با هم ترکیب شوند. مطمئن شوید سوژه صورتش را زیادی کج نکرده باشد زیرا در این صورت احتمال اینکه تاکید بیشتری روی بینی بزرگ صورت گیرد، افزایش می یابد.
اگر سوژه شما کم مو است از گرفتن عکس از بالا اجتناب کنید زیرا تاکید بیشتری روی این ویژگی می کند. بهتر است از سوژه هایی که گردنشان اندکی بلند است بخواهید به سمت دوربین متمایل شوند یا چانه شان را روی دستشان بگذارند. این تکنیک ها کشیدگی گردن را زیباتر نشان می دهد.
یک عکاس پرتره حرفه ای می تواند برای شما 1000 کار که باید انجام دهید یا ندهید لیست کند اما مهمتر از همه این است که شما خودتان دست به کار شوید و تجربه تان را افزایش دهید. شما باید چشمی نقاّد تربیت کنید که بتواند سوژه های سه بعدی را در دو بعد تجسم کند و نه اینکه فقط شخصی که جلوی دوربین نشسته را ببیند.
شگفت انگیز است که شما می توانید چه کارهایی با نور مناسب و زاویه خوب انجام دهید اما لازم است برای رسیدن به چنین تجربه ای خودتان دست به کار شوید. اگر بخواهیم توصیه ای دیپلماتیک به شما داشته باشیم این است که به جای پوشاندن نواقص سوژه هایتان در عکس هایتان سعی کنید شخصیتشان را برجسته سازید.
و در آخر توصیه نهایی: سعی کنید هنگامی که عکس های گرفته شده را روی صفحه نمایش دوربین مشاهده می کنید، اخم نکنید زیرا سوژه فرض می کند که شما از ظاهرش راضی نیستید و نه اینکه عکس گرفته شده را چندان نمی پسندید.
ایده هایی برای گرفتن پرتره کلاسیک از زوج ها



از نظر تکنیکی عکاسی از زوج ها تفاوتی با گرفتن پرتره از سایر افراد ندارد. همان قانون ها راجع به نور پردازی، ژست ها، پس زمینه، white balance و نوردهی در گرفتن پرتره از زوج ها نیز صدق می کنند.
تفاوت هایی که در گرفتن پرتره از زوج ها با سایر انواع پرتره هست بیش از آنکه تکنیکی باشد، هنریست و قاب بندی تصویر نیز در اینجا بسیار متفاوت است. در اینجا ما به چند نکته اشاره خواهیم کرد اما ابتدا چندین ایده به شما می دهیم تا بتوانید فرصت های خوبی برای عکاسی از زوج ها خلق کنید.
پرتره ها تنها ثبت ظاهر افراد نیستند و در واقع یادگاری هستند از زمانی که در آن زندگی کرده ایم، افرادی که می شناختیم و کارهایی که کرده ایم.
میهمانی های خانوادگی زمان مناسبی برای گرفتن عکس های پرتره از زوج ها و دوستانتان هستند. می توانید یکی دو تصویر هنگام ورود میهمان ها و یا سر میز شما بگیرید اما اگر بیشتر زمان دارید سعی کنید سوژه هایتان را از جمع دور کرده و از آنها بخواهید با صرف چند دقیقه وقت در ژست های متنوع مدل شما شوند. برای مثال زمان زیادی لازم نیست تا پرتره یک زوج را در منظره ای که به صورت طبیعی نور مناسبی دارد، قاب بندی کنید.
هرچند میهمانی ها فرصت های زیادی برای گرفتن عکس به شما عرضه می کنند اما معمولاً چون همه مشغول هستند احتمال اینکه وقتشان را در اختیار شما قرار ندهند وجود دارد پس بنابراین سعی کنید از هر فرصتی استفاده کنید.
نکته مهم در اینجا این است که فلش استاندارد استفاده نکنید. از فلش هایی با همگام سازی طولانی و یا حالت Night Portrait استفاده کنید. این تنظیمات باعث می شود نور فلش و نور محیط با هم ترکیب شوند و حال و هوای فضایی که در آن عکس می گیرید حفظ شود. در عین حال سوژه ها نیز واضح و طبیعی ثبت می شوند.
در عکاسی از زوج ها معمولاً آنها بسیار آگاهانه و گاهی مصنوعی ژست می گیرند. بهتر است آنها را مشغول کاری کنید تا از آن حال و هوای غیر طبیعی خارج شوند. برای مثال از آنها بخواهید آلبوم عکسی را نگاه کنند یا مشغول فعالیت دلخواهی شوند. بهترین تصاویر احتمالاً آنهایی نیستند که در آنها زوج به دوربین خیره شده بلکه صحنه هایی که در آنها حواس زوج پرت شده جذابیت بیشتری داشته و طبیعی تر هستند.
سعی کنید از سوژه هایتان بخواهید مشغول گفتگویی شوند و نه اینکه مستقیماً به دوربین نگاه کنند. رابطه آنها در عکس به احتمال زیاد برای بینندگانتان هم بسیار جذاب خواهد بود.
ایده هایی برای گرفتن پرتره های رسمی


 



بسیاری از افراد پرتره هایی که در آنها قاب بندی و ژست ها کلیشه ای هستند دوست ندارند اما اگر به درستی وقت صرف کنید و کارتان را به خوبی انجام دهید همین تصاویر هم بسیار طبیعی و انسانی جلوه خواهند کرد. اینجاست که تفاوت بین عکاسی حرفه ای و تازه کار مشخص می شود.
یک عکاس حرفه ای بین سوژه های پرتره و بیننده تصویر رابطه ای واقعی به وجود می آورد و همه اینها حاصل تجربه، تکنیک، دقت به جزئیات و صبر است.
سعی کنید پس زمینه را به دقت آنطور که دلخواهتان است بچینید. اثاثیه را جابه جا کنید، پرده ها را بکشید، زاویه در را تنظیم کنید و ... زیرا تصاویری که می گیرید بسیار طولانی تر از آنچه که صرف چیدمانشان می کنید، به وسیله بیننده ها دیده خواهند شد.


 

  • 1 Digital Cameras
    2 Digital Cameras
    3 Digital Cameras
    4 Digital Cameras
    5 Digital Cameras
  • 6 Digital Cameras
    7 Digital Cameras
    8 Digital Cameras
    9 Digital Cameras
    10 Digital Cameras
  • 11 Digital Cameras
    12 Digital Cameras
    13 Digital Cameras
    14 Digital Cameras
    15 Digital Cameras
    25 Digital Cameras

Copyright 2014 © All rights Reserved. Dorbin.com