با وجود اینکه می توانید بسیار از افکت ها را توسط Photoshop روی عکس هایی که می گیرید اعمال کنید اما 5 فیلتر در اینجا به شما معرفی می کنیم که هیچ عکاسی نباید بدون آنها باشد...



به سادگی می توان فکر کرد فیلترها قدیمی هستند و برای عکاسی نیازی به آنها نیست اما فیلترها حرف های زیادی برای گفتن دارند. بعضی فیلترهای عکاسی مانند پولارایز کننده ها و فیلترهای چگالی خنثی قوی جلوه هایی به عکس های شما می دهند که ایجاد آنها به صورت دیجیتالی بسیار زمان بر یا حتی غیر ممکن است در حالی که بعضی دیگر مانند فیلتر skylight باعث می شوند شما بتوانید در شرایطی عکاسی کنید که اگر فیلتر نباشد به لنز آسیب وارد می شود.


پس بنابراین برای انواع افکت ها به Photoshop وابسته نباشید. بیرون بروید و از این فیلترها (به ویژه آنهایی که در اینجا به شما معرفی می کنیم) استفاده کنید و لذت ببرید. استفاده از این فیلترها می تواند عکاسی شما را یکشبه متحول کند...


فیلترهای دایره ای یا مربعی شکل؟


فیلترها معمولاً به دو شکل موجود هستند – دایره ای ها که مستقیماً روی لنز سوار می شوند و مربعی ها که توسط متصل کننده فیلتر یا آداپتور مخصوص روی لنز قرار می گیرند.


فیلترهای دایره ای شکل برای زمانی مناسب هستند که شما قصد دارید از آنها فقط روی یک لنز خاص یا لنزهایی که محل سوار شدن فیلتر روی آنها اندازه ای یکسان دارد، استفاده کنید.


فیلترهای مربعی شکل این مزیت را دارند که فقط کافیست از هر نوع یکی بخرید و سپس برای لنزهای متفاوت از آداپتور مخصوص به همان لنز برای سوار کردن فیلتر استفاده کنید.


اینکه شما باید از کدام طراحی استفاده کنید به این بستگی دارد که قصد استفاده از چه فیلتری را دارید زیرا بعضی از فیلترها با آداپتور روی لنز سوار نمی شوند و یا بعضی دیگر را فقط توسط آداپتور می توان استفاده کرد.


برای مثال فیلترهای Skylight بهترین حالت استفاده شان در حالت دایره ای است که به قسمت جلوی دوربین پیچ شوند اما فیلترهایی مانند چگالی خنثی ساده ترین حالت به کارگیری شان مربعی شکل است.


فیلترهای ضروری؛ شماره 1: فیلترSkylight




مناسب برای؟


محافظت از شیشه جلوی لنز در برابر آسیبی که ممکن است به خاطر خاک به آن وارد شود.


تکنیک به کارگیریش چگونه است؟


فیلترهای Skylight یا فرا بنفش در اکثر اوقات برای محافظت از المان جلویی لنز در برابر آسیب های محتمل و خاکی شدن و پاشیده شدن آب به کار می روند. تنها کاری که شما لازم است انجام دهید این است که در شرایطی که ممکن است به دوربین آسیبی از جهاتی که به آنها اشاره شد وارد شود، فیلتر را تمام وقت روی لنز سوار کرده باشید.


فیلترهای فرابنفش یا Skylight مقداری از نور فرابنفش را نیز فیلتر می کنند که باعث می شود اثر مه در تصاویر کاهش پیدا کند. برخلاف فیلترهای فرابنفش، فیلترهای Skylight ته رنگ صورتی دراند. طراحی اولیه آنها به این دلیل بود که ته رنگ فیلم های عکاسی قدیمی را کاهش دهند اما در دوربین های دیجیتال این مشکل وجود ندارد.


با وجود اینکه این فیلترها مقدار زیادی از خاک یا آبی که به سمت لنز پاشیده می شوند را دور می کنند اما برای عدم تاثیر مخرب باید آنها را تمیز نگاه دارید. بهتر است برای پاک کردن خاک و گردوغبار از یک بُرُس نرم یا دمنده استفاده کنید تا به فیلتر آسیبی وارد نشود. اگر سعی کنید فیلتر را با وسیله ای نامناسب تمیز کنید ممکن است خش بردارد و به همین دلیل در هنگام تمیز کردنشان دقت بیشتری داشته باشید.


مربع یا دایره ای؟


چون دلیل اصلی استفاده از این فیلترها مراقبت از لنز در برابر خاک و آب است، فیلترهای دایره ای شکل که به قسمت جلویی لنز پیچ می شوند بهترین انتخاب هستند.


فیلترهای ضروری؛ شماره 2: فیلتر پولارایز کننده



       هنگامی که پولارایز کننده استفاده نشده                               هنگامی که پولارایز کننده استفاده شده


تکنیک به کارگیریش چگونه است؟


فیلترهای پولارایز کننده دارای سوارکننده ای چرخشی هستند زیرا با چرخاندن فیلتر جلوه ای که روی تصویر به جا می گذارد تغییر میکند. بنابراین هنگامی که پولارایز کننده را وصل کردید و تصویر را به شکل دلخواهتان قاب بندی نمودید، باید فیلتر را به آرامی بچرخانید و در منظره یاب یا حالت Live View تاثیرش را روی کادر مشاهده کنید.


هنگامی که فیلتر را می چرخانید خواهید دید که از چیزهای غیر متالیک مانند آب یا شیشه انعکاس هایی به چشم می خورد و محو می شود. همچنین فیلتر اشباء رنگ را نیز افزایش می دهد، آسمان آبی را تاریک تر می کند و بین ابرها و آسمان کنتراست بیشتری ایجاد می کند.


گاهی اوقات تاثیر فیلتر بسیار واضح نیست به ویژه هنگامی که از منظره یاب کادر را مشاهده می کنید. به همین دلیل لازم است تا فیلتر را بیش از یک دور بچرخانید تا بهترین حالتش برای گرفتن عکس دستتان بیاید.


تاثیر فیلتر زمانی که شما سمت راست خورشید قرار گرفته اید بهینه ترین شکل ممکن را دارد و نه هنگامی که خورشید در جلو یا پشت سر شماست. هنگام استفاده از پولارایز کننده روی لنزهای واید انگل، به ویژه موقعی که از آسمان آبی عکس می گیرید، مراقب ظاهر شدن نوارهای تاریک باشید زیرا این فیلتر تاریک کردن را به صورت غیر همگن انجام می دهد. اگر چنین چیزی در تصویر ظاهر شد با چرخاندن فیلتر می توانید از شرّش راحت شوید.


مربع یا دایره ای؟


چون برای تنظیم فیلتر تا ظاهر شدن تاثیر جلوه مناسبش روی عکس باید آنرا بچرخانید، معمولاً پولارایز کننده ها را در قالب دایره ای شکل مشاهده خواهید کرد. دلیل اینکه اکثر اوقات به آنها پولارایز کننده های دایره ای یا CPL می گویند نیز همین است.


این فیلترها در قالب مربعی شکل هم تولید می شوند.


فیلترهای ضروری؛ شماره 3: فیلتر چگالی خنثی ساده



هنگامی که فیلتر چگالی خنثی ساده استفاده نشده          هنگامی که فیلتر چگالی خنثی ساده استفاده شده


مناسب برای؟


به شما اجازه می دهد در شرایطی نوری خاص از سرعت شاتر بالاتر یا دیافراگم بیشتر استفاده کنید.


تکنیک به کارگیریش چگونه است؟


یک فیلتر چگالی خنثی ساده یا ND در واقع ورقه ای شیشه ای یا رزینی است که تاریک شده تا مقدار نور ورودی به لنز و در نتیجه حسگر را کاهش دهند. این فیلتر را به منزله عینک آفتابی برای دوربینتان در نظر بگیرید. دلیل عبارت "خنثی" در نام این حسگر این است که چون مقدار نور ورودی به حسگر را کاهش می دهد تاثیر خاصی روی رنگ دارد.


استفاده از این فیلتر تکنیک خاصی لازم ندارد و به سادگی با نصب آن روی لنز می توانید شروع به عکاسی کنید. هنگامی که از این فیلتر استفاده می کنید می توانید بدون دقدقه به سیستم اندازه گیری و فوکوس اتوماتیک اتکا کنید زیرا تاثیری روی این قابلیت های دوربین ندارد.


ابتدا حساسیت ISO را به حداقل خود برسانید، قاب بندی مناسب را انجام داده و سپس سرعت شاتر/اندازه دیافراگم را با توجه به افکتی که در نظر دارید (مانند سرعت شاتر پایین برای ایجاد افکت محو در چیزهای متحرک) انتخاب کنید.


برای مثال، می خواهید ریزش آب از یک آبشار را به صورت محو ثبت کنید و برای اینکار سرعت شاتر 2 ثانیه را در نظر دارید. همچنین برای اینکه همه چیز در کل تصویر واضح باشد و عمق میدان زیادی داشته باشید از دیافراگم f/16 استفاده خواهید کرد.


در حالتی که نور خورشید زیاد است (یا آسمان ابری) ممکن است نتیجه کار عکس بدی شود که نوردهی زیادی داشته زیرا 2 ثانیه باعث می شود نور زیادی به حسگر برسد.


استفاده از سرعت شاتر بالاتر خوب است اما آنگاه آبشار به صورت محو در عکس نمی افتد. استفاده از دیافراگم های کمتر مانند f/22 یا حتی f/29 خوب است اما به اندازه کافی برای چنین میزانی از نوردهی کوچک نیست و حداقل دیافراگم بسیاری از لنزهای از f/29 کمتر نیست.


راه دیگری که برای کاهش نوردهی وجود دارد کاهش حساسیت ISO است اما شما قبلاً ISO 100 را انتخاب کرده اید که در اکثر دوربین ها حساسیست بیش از این کاهش نخواهد یافت (بعضی از دوربین ها دارای ISO 50 هستند که برای شرایطی که مثال زدیم باز هم کافی نیست).


در این شرایط است که یک فیلتر چگالی خنثی ساده به کار می آید: فیلترهای چگالی خنثی از نظر قدرت و چگالی متفاوتند و اکثرشان نور را بین یک تا سه واحد کاهش می دهند.


برای اکثر شرایط نوردهی، یک فیلتر با سه واحد کاهش نور که با 0.9 یا ND8 شناخته می شود، مناسب است اما در شرایطی که نور بسیار زیاد است شاید لازم باشد از فیلتری استفاده کنید که نور را 8 یا حتی 10 واحد کاهش می دهد.


در مثال ما، یک آبشار در نور زیاد برای نوردهی مناسب به سرعت شاتر 125/1 ثانیه در f/16 و ISO 100 نیاز دارد. برای استفاده از سرعت شاتر کمی مانند 2 ثانیه شما باید نوری که به حسگر می رسد را به اندازه 8 واحد کاهش دهید (زیرا 125/1 ثانیه > 60/1 ثانیه > 30/1 ثانیه > 15/1 ثانیه > 8/1 ثانیه > 4/1 ثانیه > 2/1 ثانیه > 1 ثانیه > 2 ثانیه).


مربع یا دایره ای؟


به دلیل اینکه نیازه به عوض کردن موقعیت یا جهت فیلترهای چگالی خنثی ساده نیست، آنها در دو قالب گرد و مربعی تولید می شوند.


اگر شما قصد استفاده از آنها به همراه دیگر فیلترها را ندارید، نوع دایره ای که به جلوی لنز پیچ می شود عالی است اما اگر قصد استفاده از فیلتر دیگری مانند چگالی خنثی پله ای را دارید، بهتر است از انواع مربعی استفاده کنید تا بتوانید آنرا به همراه فیلتر دیگر داخل أداپتور قرار دهید.


فیلترهای ضروری؛ شماره 4: فیلتر چگالی خنثی پله ای



 هنگامی که فیلتر چگالی خنثی پله ای استفاده نشده             هنگامی که فیلتر چگالی خنثی پله ای استفاده شده


مناسب برای؟


متعادل کردن نوردهی بین آسمان روشن و پس زمینه تاریکتر به ویژه در عکس های منظره و طلوع و غروب خورشید.


تکنیک به کارگیریش چگونه است؟


فیلترهای چگالی خنثی پله ای که ND grad نامیده می شوند مانند یک عینک آفتابی برای دوربینتان هستند که در آن قسمت بالای شیشه تاریک و قسمت پایینش روشن است.


با قرار گرفتن قسمت تاریک فیلتر در نیمه بالای لنز و پوشش قسمتی از آسمانی که نسبت به زمین زیرش بسیار روشن تر است و قرار گرفتن خطی که قسمت تاریک و روشن فیلتر را از هم جدا می کند روی خط افق، شما نوردهی متعادلی خواهید داشت.


فیلترهای ND grad قدرت ها متفاوتی دارند و گذر از قسمت تاریک به روشن آنها به شکل های متفاوتی که یکی از آنها خطی صاف است اتفاق می افتد.


برای اکثر کاربردها یک فیلتر ND4 grad یا 0.6 مناسب است اما برای عکاسی از طلوع یا غروب خورشید در حالی که خورشید نیز در منظره وجود دارد، احتمالاً به فیلتری قوی تر مانند ND8 grad یا 0.9 نیاز دارید تا بالانس بیشتری بین قسمت روشن بالای تصویر و تاریک پایینش ایجاد کنید.


گذار از قسمت تاریک به روشن در این فیلترها به دو شکل انجام می شود: شدید و ملایم. فیلترهایی با گذار شدید به شکل ناگهانی قسمت تاریکشان به روشن تبدیل می شود و بنابراین برای عکاسی از مناظری مناسب هستند که افق واضحی دارند مانند دریا.


در فیلترهایی با گذار ملایم قسمت تاریک به آرامی روشن می شود و بنابراین مناسب عکاسی از مناظری مانند درختان، کوهستان ها یا ساختمان هایی بالای خط افق است.


هنگامی که می خواهید فیلتر را نگاه دارند فیلتر در جلوی لنز سوار کنید، باید فیلتر را به آرامی به پایین فشار دهید و از منظره یاب (یا LCD که در حالت live view قرار دارد) به منظره نگاه کنید. تا هنگامی فیلتر را به پایین فشار دهید که کل آسمان تاریک شود. نقطه حساس، اطراف افق است که لازم است مکان فیلتر به درستی در اینجا تنظیم شود در غیر اینصورت احتمال اینکه نوار بسیار روشنی از آسمان یا تاریکی از زمین در اطراف خط افق دیده شود بسیار است.


مربع یا دایره ای؟


به دلیل اینکه لازم است فیلتر را برای تنظیم دقیق بالا و پایین کنید، تنها انتخاب ممکن برای فیلترهای ND grad نوع مربعی شکل است.


فیلترهای ضروری؛ شماره 5: فیلتر چگالی خنثی قوی یا متغیر



هنگامی که فیلتر چگالی خنثی قوی استفاده نشده             هنگامی که فیلتر چگالی خنثی قوی استفاده شده


مناسب برای؟


نوردهی های بسیار طولانی یا عمق میدان بسیار کم در محیطی با نور بالا.


تکنیک به کارگیریش چگونه است؟


یک فیلتر چگالی خنثی متغیر مانند فیلتر چگالی خنثی ساده است اما همانطور که از نامش مشخص است، در این فیلترها شما می توانید قدرت یا چگالی را با چرخاندن المان های فیلتر تغییر دهید. استفاده از فیلتر در قدرت های بالایش، شبیه به کارگیری فیلتر چگالی خنثی ساده است اما نحوه استفاده از آنها اندکی باهم متفاوت می باشد.


شما می توانید فیلتر چگالی خنثی متغیر را قبل از گرفتن تصویر به لنز وصل کنید و فوکوس و نوردهی را تنظیم کنید. دلیل این کار این است که شما می توانید فیلتر را در کمترین قدرتش تنظیم کنید و از داخل منظره یاب فوکوس و قاب بندی دلخواه را انجام دهید. هنگامی که همه چیز به شکل دلخواه شما درآمد آنگاه می توانید قدرت فیلتر را بالا برده و به اندازه دلخواهتان تنظیم کنید.


یک فیلتر چگالی خنثی بسیار قوی آنقدر تاریک است که بعد از قرار گرفتن در جلوی لنز قادر به مشاهده چیزی نخواهید بود و به همین دلیل بهتر است قبل از سوار کردنش تنظیمات لازم را روی دوربین انجام دهید.


در صورت استفاده از هرکدام از این فیلترها شما باید نوردهی و فوکوس دوربین را به صورت دستی تنظیم کنید و اگر از سرعت شاتر پایین استفاده می کنید، لازم است که دوربین را روی سه پایه قرار دهید.


مربع یا دایره ای؟


فیلترهای چگالی خنثی متغیر معمولاً دایره ای شکل هستند و به لنز پیچ می شوند در حالی که فیلترهای چگالی خنثی قوی به هر دو شکل مربعی و دایره ای موجود هستند.


هنگام استفاده از فیلترهای قوی، احتمالاً استفاده از انواع مربعی سرعت بیشتری به قاب بندی، فوکوس و تنظیم سیستم های اندازه گیری شما می دهد.

  • 1 Digital Cameras
    2 Digital Cameras
    3 Digital Cameras
    4 Digital Cameras
    5 Digital Cameras
  • 6 Digital Cameras
    7 Digital Cameras
    8 Digital Cameras
    9 Digital Cameras
    10 Digital Cameras
  • 11 Digital Cameras
    12 Digital Cameras
    13 Digital Cameras
    14 Digital Cameras
    15 Digital Cameras
    25 Digital Cameras

Copyright 2014 © All rights Reserved. Dorbin.com